fredag, mars 26, 2010

Langpanne


I dag laget jeg tunfisksalat til fredagskos. Den er aller best når den serveres på focaccia, og jeg så for meg at det hadde vært greit med en sånn langpanne-variant. Kikket på noen oppskrifter og bestemte meg for denne. Fant den via bloggen Som mine dager er. Oppskriften virker helt fantastisk, og en dag skal jeg få den til... Liker også tittelen på bloggen. Det er godt å bli minnet om at som mine dager er skal min styrke være! Man klarer det man må...
Det gikk ikke helt som det skulle når jeg bakte, men jeg mistet ikke motet av den grunn. Jeg tror den store feilen var at jeg brukte tørrgjær (muligens utgått på dato), og deigen ble ikke trådete og fin (som på bildet). Den var heller litt flytende, og ble aldri ferdigstekt. Men dette brødet går jeg inn får å få til. Marit har fotografert hele prosessen, slik at du kan se hvordan det skal være fra begynnelse til slutt. Får du det til, kanskje? Hører gjerne fra deg om din suksess!
Bilder fra bloggen Som mine dager er…





Forrige helg gikk det i gulrotkake. (Søkeord: Gulrotkake fra R.O.O.M.) Det var faktisk første gang at jeg laget gulrotkake!! Så da kan du kanskje tenke deg at jeg slett ikke baker mye. Jeg tror jeg vil driste meg til å si at gulrotkake er min favoritt blant kaker. I likhet med focacciaen, hadde vedkommende tryglet kokken for oppskriften. Det i seg selv er jo et godt tegn. Jeg ble kjempefornøyd med kaka, og laget den én gang til!
Kaka har både sjokolade og eple, og den var skikkelig god. Det eneste er at jeg er litt sjokkert over hvor mye glasur som var i oppskriften. Har sååå mye ekstra i kjøleskapet. Burde nok ha fryst den ned. Men jeg har kjøpt en boks med muffinsblanding og en kremsprøyte for å gjøre det ekstra festlig. Tror jeg skal ha litt konditorfarge også. Kakebakingen inspirerte også til innkjøp av nytt råkostjern og en melsikt.
Bildet fra US national archives på Flickr er tatt ved et kurs i kakepynting. Muffinsbilde fra StockXchange.

God helg med focaccia og gulrotkake!

Ingen kommentarer: